In gesprek met: Wendy (Lost Project)

In de maandelijks terugkerende rubriek ‘In gesprek met’ knopen we een gesprek aan met één van onze trouwe supporters. Voor deze editie spraken we op een ijskoude novemberavond met Wendy, die pedagoog in een jeugdgevangenis is en acteert bij Lost Project; een collectief dat onder meer bij FULL voor de klas heeft gestaan. Het resultaat? Een verhaal waarmee Wendy alsnog een warm gevoel bij ons los wist te maken.

Wendy, hoe ben jij in de jeugdgevangenis beland?

“Nou, ik heb de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) gedaan. Tijdens die studie ben ik gaan solliciteren en toen kwam ik bij een heel leuk project van Spirit terecht. Dat is de grootste jeugdhulporganisatie van regio Amsterdam. En die waren bezig met een project in een kleinschalige jeugdgevangenis met acht jongens. Een interessant en innovatief project, want in de grotere jeugdgevangenissen krijgen jongeren eigenlijk niet de hulp die ze nodig hebben – daar worden ze niet gezien. Maar wij konden – en kunnen – dat wél bieden.”

En hoe ben je daarnaast ook bij Lost Project terechtgekomen?

“Acteren is sinds jongs af aan al één van mijn passies. Vroeger volgde ik acteerlessen bij Studio West en daar zat ik in een theatergroep genaamd RAST. Sommige mensen uit die groep zijn uiteindelijk verdergegaan met acteren, maar één van de vrouwen waar ik toen mee speelde besloot een opleiding tot theaterdocent te volgen. Op een gegeven moment is daar haar eigen stichting uit voorgekomen en dat is Lost Project geworden. Onder die vlag maken we nu voorstellingen en geven we zelfs workshops.”

Lost Project is ook bij Stichting Twisted geweest hè?

“Dat klopt. Wij hebben bij FULL een reeks van vier theaterworkshops gegeven. Daarbij draaide het vooral om het vertalen van de theorie naar de praktijk. Als het ware hebben wij praktijksituaties gesimuleerd en de jongeren laten meemaken hoe je theater kunt inzetten op zulke momenten. Daar kwam ook een stukje bewustwording van houding, manier van spreken en uit je comfortzone stappen bij kijken. Ik heb gezien dat er in het begin een aantal FULL’ers waren die moeite hadden met voor een groep staan/spreken – en om uit hun comfortzone te komen. Maar in de korte periode dat we bij FULL zijn geweest, heb ik daar wel echt een positieve groei in gezien. Dat vind ik heel tof.”

Dus je bent tevreden met de resultaten?

“Ik denk dat de workshops van Lost Project een hoop voor de FULL’ers hebben betekend. We ontvingen er enorm veel positieve feedback over, ook van de deelnemers zelf. Die gaven aan dat ze veel van ons hebben geleerd. En dat is eigenlijk wel de beste maatstaaf die je kunt gebruiken, toch?”

(Tekst: Arjan Stokkers, beeld: Wendy)