In gesprek met: Cheryl Mak

In de maandelijks terugkerende rubriek ‘In gesprek met’ knopen we normaliter een gesprek aan met één van onze trouwe supporters. Maar deze maand besloten we het net iets anders te doen. Zo zijn we in gesprek gegaan met Cheryl Mak, onze eigen directeur. Het afgelopen jaar is natuurlijk best heftig verlopen, maar bracht ook hele mooie dingen met zich mee. Het leek ons een goed idee om Cheryl dat in haar eigen woorden te laten vertellen. Voor haar tevens het perfecte moment om een tipje van de sluier op te lichten betreft een nieuw plan. Lees je mee?

Cheryl, hoe is het afgelopen jaar verlopen voor Stichting Twisted?
“Ik ben van mening dat 2020 een heel mooi jaar voor Stichting Twisted was. Eén van onze grootste wensen, die van een eigen leerwerkomgeving, is in vervulling gegaan. We zijn drie jaar bezig geweest met de uitwerking van dat idee en het is mooier uitgepakt dan ik had kunnen dromen. Finish Your Breakfast heeft ons de mogelijkheid gegeven om de methodiek die we voor ogen hadden (lees: niet alleen het empoweren van mensen, maar ook het opleiden en laten doorstromen naar werk) toe te passen. Ik koester dat, het is écht een droom die uitgekomen is.”

Finish Your Breakfast bestaat nu precies een jaar, toch?
“Eind januari 2020 hebben we een hele mooie start gemaakt. Ik vond het wel spannend hoor, het concept van FYB was compleet nieuw in Almere en een groter publiek kwam nu opeens in aanraking met de identiteit van Stichting Twisted. Maar ik vind het fantastisch dat het precies geworden is wat we voor ogen hadden. Vanaf het begin hadden we dagelijks 100+ gasten over de vloer!”

Alleen toen stak corona de kop op…
“Het was plotsklaps heel stil toen de lockdown van kracht ging in maart. Gelukkig had heel Team Twisted dezelfde instelling: niet opgeven. Eigenlijk was het voor ons ook wel een moment om even op adem te komen. Toen we na een aantal weken weer deels open mochten, zijn we – met de coronaregels in acht genomen – op hoog niveau doorgegaan. Uiteindelijk hebben we zo toch nog een hele goede zomer gedraaid. Het is gelukt om leerlingen op niveau 1 te diplomeren en door te laten stromen naar niveau 2.”

Is dat tijdens de huidige lockdown ook haalbaar?
“De komst van een strengere lockdown was vervelend nieuws. Ons team is toen meteen naar oplossingen gaan zoeken om toch door te kunnen gaan met het opleiden. Juist in deze tijd willen we mensen niet loslaten omdat we weten dat de problematiek ontstaat wanneer de afstand tussen ons te groot wordt. Gelukkig zagen we al snel nieuwe kansen, zoals afhalen & bezorgen en het inspelen op de feestdagen met leuke acties. Ons team is zelfs American Pancakes wezen brengen bij de GGD-medewerkers in de teststraat! Daardoor konden we toch een soort van openblijven en daarmee het opleidingsprogramma verder voortzetten. Tot zover is dat goed gelukt. Je merkt wel dat het als startende onderneming niet altijd makkelijk is – we kunnen bijvoorbeeld geen steun krijgen vanuit de overheid, maar gelukkig maken partners zoals het Oranje Fonds deze situatie minder lastig voor ons.”

De kracht van Stichting Twisted zit ‘m in het team, denk ik.
“Dat vind ik ook het mooiste van alles: niemand in het team heeft zoiets van ‘oh corona, dan wordt het moeilijk’. Tot nu toe heb ik niemand horen zeggen dat we het niet gaan halen. Daar haal ik zelf heel veel kracht uit. Iedereen is vooral op zoek naar kansen en mogelijkheden voor wanneer we weer mogen. De afgelopen tijd hebben we heel veel met elkaar gebrainstormd over de huidige situatie van Stichting Twisted en waar we naartoe willen werken. Wat is die droom die we waar willen maken en hoe gaan we dat – nog grootser – aanpakken? Dat gaat verder dan Finish Your Breakfast; wij willen nóg meer mensen activeren als het gaat om hun talenten. Zodoende hebben we onze kansen geanalyseerd en zijn we op een heel tof idee gekomen!”

Vertel!
“Het openen van een eigen creative house! Eigenlijk speelt het idee al jaren, maar juist in de coronaperiode merken we dat de vraag vanuit jonge mensen naar zoiets toeneemt. De afgelopen tijd hebben we meer dan 40 jongeren gesproken die allemaal met dezelfde hulpvraag kwamen. Ze willen iets, maar hebben geen plek om naartoe te gaan. Toevallig werd recentelijk het huurcontract van onze tijdelijke ruimte opgezegd waarna er zich vanuit Gemeente Almere een kans voordeed: het noodfonds cultuur – een fonds waarmee projecten worden geholpen die in deze moeilijke periode wel wat steun kunnen gebruiken. Zodoende hebben wij een heel vet plan geschreven waarin we onze harde kern – talent – weer vast hebben gepakt en nu zijn we dus bezig met het bouwen van een creative house.”

Dus Stichting Twisted heeft corona verslagen?
“In principe heeft corona ons weer een stap verder gebracht. Het blijft natuurlijk een vervelende – oprecht moeilijke – situatie waarin je constant moet bijstellen, constant nieuwe manieren moet bedenken om bezig te blijven en mensen te activeren, maar het heeft ons ook veel kansen opgeleverd en energie gegeven. Finish Your Breakfast betekent ‘maak af waar je aan begonnen bent’. Dus dat is gewoon wat we doen! Dat we daarbij ook weer eens stilgestaan hebben bij de vraag waarom we dit doen is alleen maar mooi meegenomen.”

Binnenkort volgt er meer informatie over het creative house van Stichting Twisted.

(Tekst: Arjan Stokkers, beeld: Cheryl Mak)